Bildung

printmaking

De verzameling van de verluchte initialen in mijn schetsboek is hier.

_ #calligraphicspace #art #printmaking #creativejournal

In Calligraphic Space no. 3 this abstract piece is one of the more interesting results to me. I'm looking into the history of the codex, the illuminated manuscript and within that, the illuminated initial. It's a specific format where text, image and decoration intermingle.

I want to work within similar parameters for the next phase of the Calligraphic Space programme. Not only on paper, but on the screen as well.

_ #calligraphicspace #initials #printmaking

Nu te zien in de Gooische Brink 35 Hilversum. Lego-prints van Martijn van der Blom en Roy Scholten.

#art #hilversum #printmaking

kalligrafische ruimte i documenteert de eerste fase van een verkenning van de normaliter verborgen dimensies van de handgeschreven lijn.

De inkt werd hier uit een oppervlak weggeschreven in plaats van er aan toegevoegd. Hiermee wordt de volgorde waarin de streken gezet werden zichtbaar gemaakt. Soms werden patronen toegevoegd om het contrast tussen rechtlijnige geometrie en dynamisch schrift te vergroten.

De beeldvullende drukken op een rond canvas suggereren uitsnedes uit een groter geheel. Of dat een groter geheel is van kosmische of microscopische proporties blijft vooralsnog ongewis.

_ #calligraphicspace #printmaking #process

8 januari 2020, een specifieke volgorde van kalligrafische halen en naar sheet overgebrachte Lego-patronen levert dit soort spannend beeld op.

Procedé:

  • Op gladde kant van A5 sheet, staand: een vierkant zwarte inkt opbrengen
  • Kalligrafeer door weg te nemen
  • Leg een kleiner vierkant sheet, binnen het vierkante inktvlak op het A5 sheet.
  • Druk af: dit neemt inkt weg van het A5 sheet, brengt de vorm over op het vierkante sheet
  • Rol een Lego-zetsel in. Dit zijn tot nu toe vooral patronen binnen een vergelijkbaar vierkant vlak
  • Druk dit patroon af op het A5 sheet. Nu voegen we daar dus weer inkt aan toe.
  • Druk nu het A5 sheet af op papier.

_ #calligraphicspace #initials #printmaking #process

In het creative image lab is verfrissend. Het haakt in op langlopende interesse in kalligrafie. Beeldend schrift. Niet per sé om de al snel wat overdreven zwierige krullen, maar om het spel van dik-dun. De suggestie van een vloeiend aaneengesloten vorm die toch echt in twee streken is opgebouwd. De lijn die nooit gezet is maar onstaat doordat twee andere lijnen aansluitend gestart werden.

En, qua gotisch schrift, de metal music associatie. Waarom wordt het daar veel gebruikt trouwens? Andere, occulte tijde, pre-scientific, schokkend, dark ages etc.

Hoe ik er nu mee bezig ben gaat het (alweer) over de suggestie van ruimtelijkheid binnen het platte vlak. Zie: de drukpers als concept-machine / door plat te maken onstaat een zee aan ruimte.

In combinatie met patronen gezet met Lego levert het rijk beeld op.

Wat ik doe:

Ik werk met plastic sheet als drager van de inkt. Ik rol het sheet in met inkt: een ruwweg vierkant vlak op een staand sheet van ongeveer A5 formaat. In dat vlak kalligrafeer ik een letter door met een Lego-tegel van 2 of 3 elementen breed de inkt weg te schrapen. De inkt wordt nooit geheel verwijderd, er blijven lichte banen staan. Een subtractieve manier van letter-tekenen dus. Bij kalligrafie met pen en inkt wordt een lettervorm met meerdere streken opgebouwd. De inkt blijft voldoende nat tijdens die opeenvolging van streken dat daar waar ze elkaar ontmoeten de aansluiting letterlijk in elkaar over vloeien, met een aaneengesloten vorm als resultaat.

In deze monoprint aanpak gebeurt dat juist niet. Ik voeg geen inkt toe maar ik haal het weg. Omdat er altijd iets van de inkt blijft staan wordt de opeenvolging van individuele streken juist heel expliciet wel zichtbaar gemaakt. De volgorde is heel duidelijk terug te lezen in welke haal afgedekt of aangesneden wordt door de volgende. Met een heel ruimtelijke werking als resultaat.

De anatomie van de letter wordt expliciet in beeld gebracht.

Het andere beeld-ingrediënt dat ik gebruik zijn patronen in lego-zetsels. Direct van zetsel op papier gezet levert dat heel strak-grafische zwart-wit prints op. Dit pas ik nu niet veel toe. In plaats daarvan druk ik het zetsel eerst af op het plastic sheet. De viscositeit van de inkt (trekkerigheid) in combinatie met het zeer glade en niet-absorberende sheet zorgt voor een minder strakke, meer organische, “aangevreten” stilering.

Ik ga er een zine van maken. Ben het al aan het uitwerken in spreads (gevouwen A4 vellen).

_ #calligraphicspace #printmaking #process

Spreads aan het maken op A4 (2*A5, staand). Patronen in Lego gecombineerd met gotisch schrift kalligrafie, in monoprints.

Om leesbare letters te krijgen moet ik ze dus in spiegelbeeld op de drager zetten, een plastic sheet in dit geval.

Daarin ben ik als linkspoot in het voordeel want dan komt de daarvoor benodigde hoek van de “pen” wel goed uit. Normaliter moet ik om de dik-dun verhoudingen op de juiste plek te doen uitkomen van boven naar beneden schrijven. Spiegelbeeld heft dat op, nu kan ik “gewoon” van rechts naar links schrijven.

_ #calligraphicspace #printmaking #process