Bildung

printmaking

Ergens in de nazomer van 2022 werd aan op een terras de knoop doorgehakt. Die publicatie over drukken met LEGO stenen moest er toch echt van komen.

Ruim een jaar later het heuglijke nieuws: dat boek, het is klaar. Kunstcollega Martijn van der Blom en ik presenteren elk meer dan vijftig werken. Allemaal gedrukt met de geheel in eigen huis ontwikkelde techniek van LEGO letterpress.

Al doende kwamen we erachter dat ergens halverwege 2013 de eerste experimenten gemaakt werden. Een selectie werk uit de eerste tien jaar LEGO letterpress dus.

Een boek maken, wat een klus is dat! Zonder de redactie door Eline Levering hadden we het nooit precies zo opgeschreven gekregen. Jannie de Groot verzorgde grafisch ontwerp en fotografie, maar vooral ook het ontwerp van het boek als object. De bijzondere binding, de maatvoering en zelfs dikte van het boek zijn betekenisvolle aspecten van het geheel. Nanda Behari maakte de vertaling naar het Engels. Thomas Gravemaker schreef het voorwoord.

Stichting Grafisch Atelier Hilversum voorziet al meer dan vijftig jaar in een werkplaats waarin dit soort innovatieve druktechnieken ontwikkeld kunnen worden, en steunde de productie van dit project ook met een ruimhartige financielële bijdrage. Allen hartelijk dank hiervoor!

Bestellen kan hier

Meer afbeeldingen

_ #printmaking #LEGOLetterpress #publishing

42 small squares in a 7 by 6 grid, each with a colorful and stylized print of a bird.

Eight more designs and edition printings to go. On schedule to finish the series this year.

_ #printmaking #50vogels

Mockup of a book with cover filled with LEGO letterpress designs and the text LEGO Letterpress, Martijn van der Blom, Roy Scholten.

Na bijna tien jaar ontwikkelen, experimenteren en produceren gaan we laten zien wat er allemaal kan met LEGO Letterpress. Oktober 2023 verschijnt een uniek boek met werken van Martijn van der Blom en Roy Scholten, allemaal ontworpen en gedrukt met het bekende speelgoed als basismateriaal.

Wil je als eerste horen wanneer het boek verkrijgbaar is, laat dan je email achter via deze link en we houden je op de hoogte.

Spannond!

_ #LegoLetterpress #printmaking

A gray and brown bird with thin beak, orange feet. Dark markings on its back, light brown markings on its side

Bird print 41 of 50. Into the single digits for what's left to do! _ #printmaking #50vogels #LegoLetterpress

Laying things out on a large table, making selections. Yes, no, not yet.

64*46cm paper sheets laid out on a large table.

_ #calligraphicspace #art #printmaking

Koppermaandagprent 2023 met de tekst Spelende Wijzer onder een abstracte prent in roze, zwart en mintgroen.

De eerste maandag na Driekoningen is het Koppermaandag. Een overblijfsel uit de tijd van de gilden, terug te voeren tot minstens de 15e eeuw en wellicht nog eerder. Op Koppermaandag werden de privileges van de verschillende gilden voorgelezen en bevestigd. Daarna was het feesten geblazen. Het gilde van de boekdrukkers en prentsnijders maakten voor de gelegenheid een speciale prent met een wens voor het nieuwe jaar en tegelijkertijd als proeve van bekwaamheid. Nieuwjaarswens en relatiegeschenk in één.

Deze traditie van de Koppermaandagprent werd na de Tweede Wereldoorlog weer nieuw leven ingeblazen door kleine drukkers en uitgeverijen.

Dit jaar maakte ik mijn eerste Koppermaandagprent in een combinatie van loden letters, Lego-druk en monoprint.

Moge u in 2023 al spelende wijzer worden!

_ #printmaking #letterpress #monoprint #legoprint #koppermaandag #guild

Inmiddels al zo'n acht jaar wordt op Grafisch Atelier Hilversum gedrukt met zetsels gemaakt met Lego. Een inspirerende techniek voor kunstenaars van alle leeftijden.

30 April 2022 gaan we voor het eerst echt uit de doeken doen hoe Lego letterpress werkt en wat je er mee kunt bereiken tijdens deze eendaagse workshop. Een eerste overzicht aan invalshoeken en onderwerpen:

Bouwen & drukken

Over de technische aspecten van het drukken met Lego. – Het principe van hoogdruk – Het bouwen van zetsels – Drukken met de proefdrukpers en de degelpers

Ontwerpen en vormgeven

Over de beeldstrategieën die dit materiaal mogelijk maakt en welke minder voor de hand liggen. – Het grid als fundamenteel gegeven. – Punt, lijn, vorm en restvorm – Ritme, herhaling, patroon – Horizontaal, vertical, beperkt diagonaal

Ontwikkelen en leren

Over de inhoud: iconologie en iconografie – Toepassing van bovenstaande in educatieve context – De techniek en het vormpotentieel toepassen in eigen projecten – De lol van het proberen, ontdekken: toegepaste nieuwsgierigheid

Het begint en eindigt vooral met dat laatste, want drukken met Lego is fijn.

64/365 #printmaking #teaching #legoletterpress

Detail from an old user manual for a stencil machine.

Found out about @tocall_magazine by psw gallery, via danni storm on the instagrams. Ordered a few of the good looking publications from there. I am curious to see, feel the specific material characteristics of this technique.

We have two stencil duplicators at the printmaking studio that we want to make operational again. This might just be the inspirational trigger to make that happen. See also: mimeographrevival.

61/365 | #publishingasartisticpractice #printmaking #stencil

A long, long time ago, 16*16 pixels was what you'd get to draw a digital icon. The Lego lettpress bird designs are essentially made at the same resolution: built on a 16x16 baseplate.

One big difference is that a single point in this grid can be filled with more than a full square 'pixel'. There's dots, shields, quarter circles, thin lines and other more custom shapes that can be placed within this 16 point grid. These other shapes leave parts of the pixel-area open, thus creating additional shapes (negative space). Printing in multiple layers allows for even more variations. Similar to the different kinds of path operations in vector drawing programs.

Screenshot of menu items and icons for path operations in Inkscape: Union, difference, Intersection, Exclusion, Division, Cut path.
Path operations in Inkscape

I could never confidently imagine the result of those actions, always had to try a couple to achieve the desired result.

I'm getting better at it with the manual approach using LEGO stamps, but this really is the part where the mindf*ck happens. Most design details need multiple tests to get things right, especially because the order of printing is a deciding factor.

59/365 | #printmaking #50vogels

De vierde editie van “Volume – onderzoek in oplage” is momenteel te zien in Grafisch Atelier Hilversum. Tien kunstenaars maakten een of meerdere zines.

Kalligrafische Ruimte is naast de vogelprenten het andere langlopend grafisch onderzoeksproject.

Kalligrafische Ruimte is de onderstroom voor de vogelprenten bovenstroom. Dit jaar leverde dat twee zines op.

Kalligrafische Ruimte 4a bevat een historisch overzicht van de ontwikkeling van de verluchte kapitaal in manuscripten, van de late klassieke oudheid tot het eind van de Middeleeuwen. Die versierde eerste letter van een handgeschreven tekst is een uniek tekst/beeld format. Binnen dit kleine canvas is ruim duizend jaar lang op allerlei manieren geëxperimenteerd met combinaties van letter, beeld en decoratie/ornament. Naast een beknopt overzicht in zes tijdvakken bevat zine 4a een selectie eigen dagboekoefeningen in het format van de verluchte kapitaal.

Kalligrafische Ruimte 4b bevat meer abstracte interpretaties van letter en (versierd) beeld. Abstracte en grafische letterachtige vormen in LEGO® staan in/over organisch geschreven/gedrukte monoprints. Werktitel voor deze serie is Spiculae. Spiculae is de term voor kleine skelet-elementen in zeesponzen. De structuur-fragmenten voor primitief leven dus. Wat ik zo fascinerend vind aan verluchte initialen in Middeleeuwse manuscripten is dat daarin de symbolische vorm van een letter gecombineerd wordt met natuurlijke, wereldlijke weergaves van mens, dier en natuur. De letter staat zo als het ware nog geworteld in, is verbonden met de tastbare wereld zelf.

In tijden van nepnieuws en online informatieoorlogen valt op hoever een tekst losgezongen kan raken van de (of zelfs maar een) realiteit. De prenten in deze Spiculae serie zijn een bescheiden poging de abstractie van een lettervorm weer te doen aarden in de rommelige en organische werkelijkheid van het leven zelf. _ 56/365 | #calligraphicspace #printmaking