Bildung

50vogels

A long, long time ago, 16*16 pixels was what you'd get to draw a digital icon. The Lego lettpress bird designs are essentially made at the same resolution: built on a 16x16 baseplate.

One big difference is that a single point in this grid can be filled with more than a full square 'pixel'. There's dots, shields, quarter circles, thin lines and other more custom shapes that can be placed within this 16 point grid. These other shapes leave parts of the pixel-area open, thus creating additional shapes (negative space). Printing in multiple layers allows for even more variations. Similar to the different kinds of path operations in vector drawing programs.


Path operations in Inkscape

I could never confidently imagine the result of those actions, always had to try a couple to achieve the desired result.

I'm getting better at it with the manual approach using LEGO stamps, but this really is the part where the mindf*ck happens. Most design details need multiple tests to get things right, especially because the order of printing is a deciding factor.

59/365 | #printmaking #50vogels

Blauwgrijze rug en zalmroze buik met zwarte oogstreep en snavel, vastgeklauwd op een bruine boomstam.

Boomklever / Eurasian nuthatch / Sitta europaea

De boomklever is de tweede prent in de serie. De duidelijke afgebakende kleuren maakte het een goede kandidaat om uit te werken. De boomklever is de enige vogel in Nederland die ondersteboven de boomstam afloopt. Natuurlijk daarom ook in de houding af te beelden.

Bij deze tweede prent werd al duidelijk dat twee kleuren danwel twee drukgangen niet voldoende gingen zijn. Naast de extra kleuren en drukgangen is hier ook te zien hoe een latere drukgang over een eerdere gezet wordt: de zwarte strepen bij de staart en de klauwen over de boomstam.

_ #printmaking #50vogels

Twee proefdrukken liggen op de cylinder van de galeipers waarop de lego letterpress vogels gedrukt worden.

Is hier.

52/365

_ #50vogels

Een bruine vogel kijkend naar rechts, klemt zich vast aan een riethalm

Kleine Karekiet / Eurasian Reed Warbler / Acrocephalus scirpaceus

Na wat proeven en tests werd de kleine karekiet de eerste vogel in de serie. Qua kleur weinig bijzonder, maar de houding en de opgezette veertjes op de kop zijn karakteristiek.

Hoe een snavel te drukken is een terugkerend probleem. Deze eerste oplossing is nogal van dik hout als je het vergelijkt met latere oplossingen. De buikpartij is hier vooral lijntekening. De Boomklever is de tweede prent in de serie en daar is dat al anders, met het lijf als vol kleurvlak uitgewerkt. Hier is de witte restvorm die aan de binnenkant ontstaat een interessant gegeven. Er zijn vormen die alleen als negatieve of rest-vorm gemaakt kunnen worden. Naarmate de serie vordert wordt dit een steeds belangrijker gegeven.

Deze eerste prent is gebaseerd op spelregels die ik daarna al snel los heb gelaten. Ik dacht het af te kunnen met twee kleuren/drukgangen. Dat bleek al snel onhoudbaar. Het groter aantal drukgangen voor de vogel zelf is ook reden om geen extra werk te maken van het tonen van een omgeving. Naarmate de serie vordert valt deze eerste print dus wat uit de toon. En juist daarom hoort die er toch echt bij. Het begin.

_ #50vogels #printmaking

De hele serie vogelprenten tot nu toe.

Nummer 36 is bijna klaar.

48/365

_ #50vogels

In de studio is de muur waar ik de collectie vogelprenten had hangen weer vrijgekomen. Er moeten nog wat spijkers bij om de volledige productie tot nu toe te tonen, maar het zet ook zo al aan tot doorgaan.

Een gestileerde lijntekening in rood, gezet in Lego, met gestileerde water en riet als omgeving.

Een voorloper van het 50 vogels project was deze ibis.

Verschillende staten van de ibisprent in legodruk.

Hier heb ik de verschillende staten van de prent bewaard om voor mezelf inzichtelijk te maken hoe een dergelijk beeld opgebouwd kan worden. Een verschil met de vogelprenten die wel in de serie van 50 passen is dat dit vooral een lijntekening van een ibis is. Dat resulteert in een grafischer, meer gestileerde afbeelding. En de ibis komt niet in het wild in Nederland voor, dat is ook een voorwaarde om binnen de serie te passen.

Een ander aspect dat in de 50 vogels serie al snel uit beeld verdwijnt is een indicatie van een omgeving. Hoe meer detail in de verbeelding van de vogel zelf, hoe meer drukgangen daarvoor nodig zijn. Extra drukgangen om ook nog een omgeving te suggereren zouden de arbeid voor elke oplage te groot maken. Enkel de vogel zelf weergeven bleek daarbij al snel ook krachtiger beelden op te leveren.

17/365 | #50vogels

Aan alle mensen met “meer kunst kopen” als goed voornemen: goed bezig! En nu volhouden hè, je kunt het!

10/365 | #50vogels

Een goed voorbeeld van hoe binnen 1 drukgang, dus op 1 zetsel meerdere kleuren gecombineerd kunnen worden. Zolang ze maar ver genoeg uit elkaar staan om zonder smetten met inkt ingerold te worden.

Tweede voorwaarde is dat alle elementen in dezelfde laag van drukgangen passen. Zodra het ene element onder of naast de volgende drukgang hoort (dit is ok) en een ander element eigenlijk over een nog komende drukgang te zien moet zijn dan kunnen die elementen niet gecombineerd worden, zelfs al zijn ze voor dezelfde kleur bedoeld.

Photoshoppers kennen het werken met layers wel, precies datzelfde is hier in analoge vorm ook aan de hand, maar dan zonder undo functie.

_ #50vogels #printmaking #proces